I januari 2017 stärktes lagstiftningen kring särskilt skydd mot repressalier för personer som slår larm om allvarliga missförhållanden. Detta har lett till att flera kommuner –t.ex.Luleå, Linköping, Eskilstuna, Örebro och Göteborg -infört en s.k.visselblåsarfunktion. Fler kommuner är på gång och även SKL uppmuntrar kommuner att införa en visselblåsarfunktion. -Vi vill att det ska vara enkelt och rättssäkert för alla att slå larm om något går fel I våra verksamheter. Vi vill göra det möjligt att tidigt fånga upp och agera på signaler om eventuella missförhållanden, säger Luleås kommundirektör Mikael Lekfalk.
En visselblåsarfunktion är avsedd att synliggöra allvarliga missförhållanden och misstänkta oegentligheter. Den avser personer i ledande befattningar eller andra nyckelpersoner. Det kan handla om muta, bedrägeri, stöld, allvarliga tjänstefel, avvikelse från interna regler eller annan situation där någon får privat vinning eller fördel på grund av sin tjänsteställning.En visselblåsarfunktion är inte avsedd för mer allmänna synpunkter på ledarskap, arbetsmiljö, verksamhetsplanering, känsliga HR-frågor kopplade till enstaka individer eller liknande.
I de kommuner där funktionen inrättats omfattar den samtliga anställda i kommunens olika förvaltningar och bolag, men det finns kommuner som även låter den omfatta samtliga medborgare.Syftet är att helt anonymt kunna anmäla en person i ledande ställning eller en nyckelperson som misstänks begått något oegentligt och där det är omöjligt att hantera frågan öppet inom den egna organisationen.
Visselblåsarfunktionen kan göras webb-baserad och några kommuner låter anmälan gå till en oberoende utredare som gör en första bedömning av ärendets dignitet. Återkoppling sker sedan till en utsedd förtroendegrupp inom kommunen. Andra kommuner tar emot anmälningar direkt till sig själva. Anonymiteten kan bl.a.säkras via rekommendationer om hur den webb-baserade anmälan ska gå till. Att en oberoende utredare tar emot anmälan gör att den inte självklart är att betrakta som offentlig handling.
Erfarenheterna från andra kommuner visar att införandet av en visselblåsarfunktion kan ta några år att bli förankrad hos medarbetarna och att anmälningarna ökar successivt när funktionen blir mer känd och prövad.Det finns alltså gott om erfarenheter i andra kommuner att ta del av och använda när Växjö kommun förhoppningsvis inrättar en visselblåsarfunktion.
Mot bakgrund av ovanstående yrkar undertecknade därför:
att en modell för en visselblåsarfunktion tas fram och inrättas i Växjö kommun.