Avveckla Växjö kommuns ägande i Småland Airport

Växjö kommun subventionerar Småland Airport med växjöbornas skattepengar. Mycket talar för att flygandet kommer att minska flera år framöver, vilket medför att flygplatsen sannolikt kommer att vara i behov av ökade bidrag. När skattepengar läggs på infrastruktur är det satsningar på en klimatanpassad samhällsomställning som ska prioriteras. Ett fortsatt ägande i Småland Airport går emot målsättningen med minskade utsläpp. Klimatet kräver en omställning till fossilfrihet i alla samhällssektorer.

Flygets totala klimatpåverkan står för lika stora utsläpp som hela personbilstrafiken i Sverige (Naturvårdsverket 2020). Det är ohållbart med ett ökat antal flygresor, vilket gäller även om det någon gång i framtiden går att driva flygplan med biobränsle. Antalet flygplatser i Sverige måste anpassas efter behov som bygger på samhällsnytta och krisberedskap. I södra Sverige finns idag ett stort antal flygplatser och nyttan av dessa behöver utredas. Flygplatser som drivs främst för kommersiellt bruk bör därför inte ägas av kommuner och regioner.

Mot denna bakgrund yrkar Vänsterpartiet

att Växjö kommun utreder och planerar för hur kommunen på ett skyndsamt och ansvarsfullt sätt kan avveckla sitt ägande i Småland Airport.

att alla former av eventuella kommande driftbidrag ska vara villkorade och riktade till krisberedskap.