Reservationer

Ärende internbudget för 2021

Vänsterpartiet och Socialdemokraterna hade gemensamt förslag till internbudgeten för Omsorgsnämnden 2021, med 9 förbättringspunkter. Inget förslag accepterades av den Blågröna majoriteten.

V+S ville bland annat sätta ett högre mål om minst 90 % följsamhet till basala hygienrutiner. Detta är något som fått uppmärksamhet på grund av pandemin. Nuvarande följsamhet ligger på 76 %. Vi ville sätta målet minst 90 på väg mot 100 %.

Vi ville också återgå till fria enkla hjälpmedel (typ griptänger), som en mycket enkel och billig förebyggande åtgärd, t ex för fallolyckor.

Ett språkstödsprogram för anställda med bristande kunskaper i svenska stod också på vår lista.

V+S ville se en plan för avveckling av LOV-boenden (Lagen om valfrihetssystem) och därmed ge kommunen kontroll över dimensionering av antal platser på särskilda boenden och slippa tomplatser och kostnader för dessa.

Personalfrämjande förslag i vårt alternativ till internbudget är att avskaffa delade turer och ”minutjakten” i hemtjänsten/hemvården till förmån för en mer tillitsbaserad styrning, som bygger på förtroende för medarbetarnas kompetens och erfarenheter, något som alla skulle tjäna på – inte minst omsorgstagarna.

Vi föreslog också att Omsorgsnämnden ska ta fram förslag till trygghetsbostäder och bostäder med särskild service tillsammans med bostadsbolagen.

Sägas kan att de styrandes internbudget – med 45,8 milj kr mer än 2020 från kommunfullmäktige – har positiva sidor med vissa nya förbättringar. Generösa statsbidrag har möjliggjort detta. Pandemin har avslöjat generella brister i äldreomsorgen, som ingen regering kan blunda för.

Vi vänsterpartister reserverar oss till förmån för våra förslag till förbättringar av internbudgeten.

201217

Carin Högstedt, (V)