Insändare

Vi har möjligheten att bygga ett hållbart samhälle för alla

Såväl Växjö som resten av världen befinner sig i klimatnödläge. För oss i Vänsterpartiet är det självklart att våra lokala naturskyddsområden ska bevaras och att kommunala skattepengar inte ska gå till miljöskadlig verksamhet. Vi behöver också laga välfärdens stora sprickor inför kommande kriser. Nu har vi möjlighet på nationell nivå att genomföra massiva satsningar som påbörjar den nödvändiga klimatomställningen men som också skapar nya jobb och lagar sprickorna i välfärden. Vi i Vänsterpartiet anser att vi borde ta möjligheten att skapa ett socialt och ekologiskt hållbart samhälle som funkar för oss alla, oavsett var vi bor.

Växjö kallar sig gärna Europa grönaste stad men även vi har en del kvar att göra. I en tidigare debattartikel av Fridays for future Växjö så pekar de på Växjö kommuns delägarskap i Småland Airport och det gigantiska rondellbygget vid Fagrabäck som två områden där Växjö helt bortser från sin gröna profil. En kritik som även den internationella miljöorganisationen Jordens Vänner har lyft. Vi i Vänsterpartiet kan stolt säga att vi står helt på miljörörelsens sida i dessa frågor. Vi anser att våra gemensamma skattepengar ska gå till att rädda naturen och klimatet, inte öka utsläppen. Vi i Vänsterpartiet anser att:

• Trafiksituationen vid Fagrabäck bör lösas med en småskalig lösning som tar hänsyn till Fylleryds naturreservat.

• Våra kommunala skattepengar ska inte användas till driva på för ökat flygande.

• Växjö kommun bör utlysa klimatnödläge.

För att kunna nå Parisavtalets mål så måste vi erkänna att det råder ett klimatnödläge som kräver enorma gröna satsningar över lång tid. Vi behöver också se laga de sprickor i välfärden som pandemin så tydligt har visat. Både det ekologiska och det sociala måste prioriteras för att skapa ett på riktigt hållbart samhälle. Vi i Vänsterpartiet föreslår därför följande:

• Utbyggd kollektivtrafik, järnväg och en stor satsning på bredband för hela landet.

• Statligt ansvar för byggandet av klimatsmarta bostäder som vanligt folk har råd med. Klimatanpassning av våra städer – utbyggnad av gång och cykeltrafik, bygga om tomma lokaler till bostäder och andra sorters allmännyttiga lokaler.

• Återuppbyggd samhällsservice ute på glesbygden med såväl fast verksamhet som rullande bygdegårdar och servicebussar för sjuk- och tandvård. Avskrivning av studielån för den som tar den som tar ett bristyrke på gles- och landsbygd.

• Solcell- och vindkraftsstöd för att använda våra offentliga byggnader och mark till grön energi.

• Byggstöd för att bygga nya förskolor, skolor, sjukhus och äldreboenden i landets alla kommuner. Barn och äldre ska inte behöva sitta i gamla lokaler och även våra små landsbygdskommuner i Kronoberg ska ha råd att bygga nytt.

• Utöka självförsörjningsgraden och stödet till våra lokala jordbrukare med fokus på hållbara livsmedel.

• Inrättande av en statlig grön investeringsbank där stora och små företag kan låna till låg ränta för gröna investeringar.

Med denna blandning av lokala gröna beslut och statliga prioriteringar så kan vi ta Sverige ur den rådande ekonomiska krisen med nya gröna jobb i stad och på landsbygd samtidigt som vi når Parisavtalets mål. På så sätt skapar vi ett starkt och hållbart samhälle för hela Sverige.

Robert Armblad (V)
Maria Garmer (V)