Trygg anställning till ungdomar som omfattas  av gymnasielagen och riskerar utvisning

Som alla kriser slår Coronakrisen hårdast mot de som redan är utsatta. En av dessa grupper är de ensamkommande som har sökt asyl i Sverige.

Gymnasielagen syftar till att ge permanent uppehållstillstånd till den som klarar studier inom planerad tid och sedan får en fast anställning inom sex månader. Det är krav som visat sig vara mycket svåra att uppfylla. Utsatta ensamkommande som satt sitt hopp till gymnasielagen möter under Coronakrisen närmast oöverstigliga hinder då arbetsmarknaden är ansträngd och arbetslösheten ökar.

Att låta dem utvisas till en oviss och osäker framtid och samtidigt låta den investering som redan gjorts av det svenska samhället gå om intet är både ovärdigt och inhumant. Samtidigt som det finns ett stort rekryteringsbehov inom exempelvis vård och omsorg så riskerar ungdomar som omfattas av gymnasielagen att utvisas, detta eftersom de arbetar inom verksamheter där timanställningar är vanliga. Ungdomar som tar erbjudande om korttidsarbete, för att kunna få behålla jobbet eller hjälpa arbetsgivaren under krisen, riskerar alltså att bli utvisade. I Växjö kommun finns ca 60 ungdomar som omfattas av gymnasielagen. Växjö kommun bör agera och hitta lösningar på anställningar som uppfyller gymnasielagens krav så att de utvisningshotade ungdomar som redan arbetar i kommunens verksamheter kan stanna.

Vänsterpartiet yrkar att

Växjö kommun erbjuder de ungdomar som har tillfälliga anställningar inom kommunen anställningar som uppfyller gymnasielagens krav för permanenta uppehållstillstånd och därmed säkerställer att de inte utvisas. Anställningar ska erbjudas på ett sätt som gör att hänsyn tas till LAS och gällande kollektivavtal.

Växjö 2007016

Björn Kleinhenz (V)