(V): C vill göra det lättare att få dig avskedad

Per Schöldberg (C) menar i sin insändare från den 5/6 att förslaget om försämrad anställningstrygghet är ett steg framåt. Sanningen är att Centerpartiet, Liberalerna och regeringens LAS-utredning är det största angreppet på Sveriges löntagare på årtionden. Om förslagen genomförs får Sveriges arbetstagare i praktiken livslång provanställning. Vilket snarare skulle vara en återgång till hur det var i Sverige för 50 år sen. Det kommer Vänsterpartiet aldrig att acceptera.

Det finns flera delar i Schöldbergs argumentation som inte håller vid närmare granskning. Han menar att en kommande massarbetslöshet betyder att det måste bli ännu enklare att bli avskedad. Men är inte en massarbetslöshet det allra största beviset på att företagen inte har några problem att avskeda om de behöver? Han menar dessutom att förslaget innehåller stärkta möjligheter till kompetensutbildning, men hur många arbetsgivare skulle erbjuda kompetensutveckling till en gammal trotjänare om det vore billigare att anställa en nyutbildad?

Det Schöldberg (C) inte nämner är att förslagen skulle göra oss som jobbar nästintill rättslösa, framförallt i mindre företag. Vi skulle inte längre ha möjlighet att överklaga om vi blir avskedade på orättvisa grunder, arbetsgivarna skulle inte behöva bry sig om hur länge man har varit trogen arbetsplatsen och lagen skulle försämras så mycket att det inte skulle finnas mycket kvar för facken att förhandla om.

Vad händer då med facket ute på arbetsplatserna? Vem vågar då höja rösten mot missförhållanden? Vad händer med oss som inte kan jobba lika snabbt på äldre dar? Det är förstås vi som står upp för våra kamrater eller som tjänat in pengar i årtionden åt arbetsgivaren som blir de första att ryka. Detta vet Schöldberg (C) och det är därför han är så mån att förslagen blir verklighet.

Att vi behöver reformera arbetsmarknaden stämmer men det vi behöver är fler trygga jobb, inte färre. Vi behöver rejäla satsningar på förbättrad arbetsmiljö och vi behöver utbildningar som får människor i arbete. Vi behöver en arbetsmarknad och lagar som gynnar vanligt folk, därför föreslår vi:

Lagstifta om rätt till heltid
Ersätt allmän visstid med trygga anställningar
Förbjud hyvlingar
Förbjud bemanningsföretag
Utöka strejkrätten
Påbörja en generell arbetstidsförkortning och inga höjningar av pensionsåldern
Mota arbetslösheten med att massutbilda personal till den eftersatta välfärden

På så sätt kan vi skapa en moderniserad arbetsmarknad för vanligt folk där man orkar jobba ända till pensionen, vågar höja rösten mot missförhållanden och kan lita på att man fortfarande är anställd imorgon.

Vänsterpartiet Kronobergs fackliga nätverk
Robert Armblad (V), medlem Lärarförbundet