Bostad som integrationsfrämjande insats

Förbättra integrationen och minska segregationen genom att tillhandahålla etableringslägenheter i alla kommundelar och låt nyanlända bo kvar även efter etableringstiden.

Nyanlända flyktingar, som kommer till Växjö med uppehållstillstånd och rätt till etableringsersättning, får hjälp till boende under sina första två år i kommunen. Bosättningslagen tolkas som att efter två år kvarstår inget ansvar för kommunen och då är det upp till varje individ att själv ordna sitt boende. Enligt Länsstyrelsen i Stockholms rapport Bostad sist 1 väljer 70% av Sveriges kommuner en annan lösning och erbjuder i hög grad anvisade nyanlända permanenta bostäder under eller efter etableringstiden.

En egen bostad är av stor betydelse för etableringsprocessen. Ett tryggt boende med möjlighet att stanna kvar till den dag man kan och vill flytta, stärker den enskildes möjligheter till en bättre integration. Som det är idag skapas mycket oro och stress för boendesituationen, ofta flera månader innan de
två etableringsåren har förflutit. Denna oro medför att man tappar fart i sitt integrationsarbete och att huvudfokus läggs på att finna en ny bostad. Barnen drabbas negativt då de tvingas byta skola och kamrater. Här saknas en barnkonsekvensanalys och stöd i barnrättslagen i varje enskilt fall. Rapporten Bostad

sist drar liknande slutsatser.

Bostadssituationen för nyanlända är ansträngd. Det är en sårbar grupp som ofta har svårt att etablera sig på bostadsmarknaden. Det kan leda till att man flyttar in hos släktingar och vänner, att man får betala oskäliga hyror eller tvingas till trångboddhet.

Vi tror heller inte att den nuvarande modellen med två års boendegaranti är fördelaktig för Växjö kommun. Kommunens medarbetare på framför allt på medborgarkontoret och ekonomiskt bistånd får lägga mycket tid på dessa ärenden. Utbildningsförvaltningen får även de extraarbete då flyttar medför skol- och förskolebyte för barnen.

Vidare tror vi att segregationen motverkas genom att etableringslägenheterna sprids ut i alla kommundelar och inte som nu koncentreras till ett fåtal områden så som Araby, Lammhult och Braås. Etableringslägenheterna måste vara belägna där det finns goda möjligheter att nyttja kollektivtrafik, i annat fall riskeras integrationsprocessen.

Vänsterpartiet i Växjö yrkar
att de lägenheter som erbjuds nyanlända ska finnas i hela Växjö kommun.

att nyanlända erbjuds egna tillsvidarekontrakt, alternativt att etableringslägenheterna ska överlåtas med eget kontrakt för de nyanlända efter två års etablering.

Växjö 2020-06-04

Anna Bertland (V)

Upptages som egen motion

Maria Garmer (V)