OM KOMMUNALA SOMMARJOBB FÖR SKOLUNGDOMAR

Sommarjobb är en fantastisk möjlighet för ungdomar att få en positiv erfarenhet och kunskap om ett kommande arbetsliv. Ett sommarjobb kan ge kunskap om olika yrken inom välfärdssektorn och inspirera till yrkesval.

Vi i Vänsterpartiet anser att Växjö kommun ska ge alla ungdomar möjlighet till sommarjobb utan att ställa krav på betyg och sommarskola och utan försvårande regler. Det är i sig värdefullt för ungdomarna, deras familjer och för kommunen att alla får möjligheten till några veckors arbete under sommarlovet. Exempelvis kan ungdomar bosatta i områden som förvaltas av Växjöbostäder och Vidingehem få arbeta med skötsel av bostadsområdena. Det har haft framgång i t ex Södertälje.

Vi kan inte se något negativt med att låta alla ungdomar få delta i arbetsliv, lära känna en arbetsplats, se vilken mängd olika yrken som finns och känna lusten i att ha ett jobb att gå till, känna sig behövda.

Sammanfattningsvis – om alla ungdomar får chansen:

• Integrationen underlättas
  • Buset minskar
  • Inblick i arbetslivet ger positiva följdeffekter för t ex vården, som behöver rekrytera
  • Lite egna pengar till ungdomarna underlättar för föräldrar med svag ekonomi
  • Ligger i linje med polisens önskemål om förebyggande samhällsinsatser

Vi hemställer att Växjö fullmäktige beslutar att uppdra till Nämnden för arbete och välfärd

att ta bort de krav som begränsar andelen unga som sommarjobbar och låta alla ungdomar inom åldersgruppen få samma möjlighet till ett sommararbete

20191216

Anna Bertland (V), [email protected]