Reservationer

Ärende Internbudget m m Omsorgsnämndens dagordning 20191126

Tilldelad budget för Omsorgsnämnden är såväl innevarande år 2019 som kommande 2020 underfinansierad enligt Vänsterpartiets mening. Den budget (V) lade fram för 2019 innehöll 50 milj kr mer än majoritetens. Dessa pengar hade sannerligen behövts. Trots en räcka besparingar av olika sorter, så är prognosen ett rejält underskott och 2020 lider av detta underskott och för små nya pengar.

Bakgrunden är fler invånare i Växjö kommun, fler äldre, indragna statsbidrag och för låg prioritering av kommunens resurser till just vård och omsorg av äldre och personer med funktionsnedsättning. Konsekvenserna är t ex hårdare krav för att få särskilt boende (Vägledning SoL). I kulissen väntar – ej beslutat ännu – hårdare krav för personer som behöver gruppboende/ledsagare/kontaktperson/personlig assistans (Revidering av Vägledning LSS).

S+V har samarbetat kring internbudgeten och tagit fram ett antal uppdrag som kan verkställas utan att de ekonomiska ramarna påverkas.

• Vi vill att Omsorgsnämnden tillsammans med bostadsbolagen inventerar alla möjligheter att få fram trygghetsbostäder i hela kommunen. Det är en hämsko på utvecklingen att Växjö kommun saknar sådana alternativ inom bostadsutbudet.
  • Vi vill att nuvarande tomma eller ”vilande” platser på särskilda boenden utanför Växjö tätort om möjligt ska omvandlas till avlastningsplatser eller palliativa platser.
  • Vi vill att nämnden tillsammans med Nämnden för arbete och välfärd tar fram förslag på språkstöd för anställda som har bristande kunskap i svenska.
  • Personer som fått plats på särskilt boende men avstått att välja ska i första hand bli erbjuden plats på kommunalt boende enligt närhetsprincipen

Det är fyra av fler uppdrag vi har föreslagit.

Därtill:

Vi avstyrker att Dagrehab (träning i grupp) avvecklas.

Vi avstyrker att sälja platser på särskilda boenden till grannkommuner.

Vi förutsätter att terapihundarnas verksamhet fortsätter enligt vad vi erfarit att de blå-gröna föreslagit kommunstyrelsen och att då Omsorgsnämndens beslut om uppsägning av avtalet är överspelat.

Vi reserverar oss till förmån för egna yrkanden. Carin Högstedt (V), Mikael Vester (V)