OM ATT SÖKA MEDLEMSKAP I NÄTVERKET AGE-FRIENDLY CITIES AND COMMUNITIES/ ÅLDERSVÄNLIGA STÄDER

Till Växjö fullmäktige

Nätverket Åldersvänliga städer grundades 2010 av Världshälsoorganisationen WHO för att främja utbyte av erfarenheter och kunskaper mellan städer och orter i hela världen. I dialog med äldre invånare har åtta områden identifierats. En åldersvänlig stad ska lägga vikt vid

• Utomhusmiljöer och bebyggelse
  • Bostäder
  • Transporter
  • Respekt och social inkludering
  • Delaktighet i samhället och arbetsliv
  • Frivilligarbete
  • Kommunikation och information
  • Samhällsstöd och hälsovård

I Sverige är det hittills Stockholm, Göteborg, Uppsala, Gävle och Hallstahammar som är med i nätverket. I Världen i övrigt kan nämnas Akita i Japan, Trondheim i Norge, Dijon i Frankrike, Melville i Australien, Oslo i Norge…

En enkel beskrivning av åldersvänlig stad är en plats där det vardagliga livets behov är lätt tillgängliga och där äldre blir tagna på allvar och känner makt över sitt dagliga liv istället för begränsningar.

Det kan invändas att ovanstående områden på ett eller annat sätt innefattas i Växjö kommuns mål och program. Vår tanke med att gå med i nätverket är att få stimulans utifrån att förverkliga tillgängligheten, få nya idéer och lära av andras erfarenheter. Omvärldsbevakning är alltid nyttig. Dessutom är en åldersvänlig kommun en kommun som är bra för alla andra, barnfamiljer inte minst. Det finns inga motsättningar mellan äldres och yngres behov i detta fall.

Vi hemställer

20190930