Vegetariskt som norm för politiker och tjänstepersoner

Motion till Växjö kommunfullmäktige

Vegetariskt som norm för politiker och tjänstepersoner

Animaliekonsumtionen har stor påverkan på klimat, miljö, djur och folkhälsa. Vänsterpartiet anser att det finns stora samhällsvinster med att verka för en minskad köttkonsumtion men det krävs politiska beslut för att understödja en mer växtbaserad kost och minskad köttkonsumtion.

Enligt Mat-klimat-listan från Sveriges lantbruksuniversitet orsakar nötkött ungefär 26 kilo växthusgaser per kilo konsumerat kött i form av koldioxid från nedhuggen skog, metangas från kornas magar och dikväveoxid från gödsel. Väljer konsumenten i stället att äta proteinrika bönor blir utsläppen endast 0,7 kilo. Det är alltså nästan 40 gånger bättre för klimatet att äta vegetabiliska proteiner istället för animaliska.

Ett sätt att på kommunal nivå minska köttätandet är att göra det till ett val, så att det inte sker slentrianmässigt. När kommunen bjuder in till möten, konferenser samt utbildningar där mat ingår, är det alltid maträtter innehållande animalier som är norm. Den kost som är sämst ur miljö- och hälsosynpunkt sanktioneras således av kommunen. De deltagare som väljer bort kött från sin kost är därför i nuläget tvungna att i förväg beställa specialkost.

Alla som vill äta kött i den kommunala verksamheten kommer även i fortsättningen att kunna göra så. Förhoppningen är att kommunalt anställda samt ledamöter i fullmäktige, nämnder och styrelsen reflekterar mer över sina matvanor och avstår från kött vid fler tillfällen än i dagsläget. På detta sätt kan Växjö kommun visa vägen och göra ett klimatpolitiskt ställningstagande.

Vänsterpartiets fullmäktigegrupp yrkar

att Växjö kommun inför vegetarisk mat som norm vid de tillfällen då kommunalt anställda samt ledamöter av kommunens nämnder, styrelser och kommunfullmäktige serveras mat. Kött eller fisk skall enligt förslaget kunna beställas som alternativ.

Maria Garmer (V)
Björn Kleinhenz (V)