Dags för rättvis miljöpolitik!

Klimatomställningen kan inte vänta. Vi har bara tio år på oss att mildra klimatförändringarnas konsekvenser, så det är bråttom. För att stoppa den negativa utvecklingen så behövs det dels massiva offentliga satsningar och så måste vi våga ta itu med fossilindustrin och alla de andra som tjänar på fortsatta utsläpp, deras makt över samhällsutvecklingen måste brytas. Vi måste också se till att omställningen blir rättvis och betalas av de som skitar ned allra mest – inte att vanligt folk ska fortsätta betala hela notan. Därför är det bara vänsterpolitik som kan göra klimatomställningen i EU rättvis och hållbar.

När det gäller att bryta fossilindustrins makt så vill vi i Vänsterpartiet först ta bort de svängdörrar som finns mellan oljebolagens kontor och EU-parlamentet. Det är våra folkvalda som ska bestämma i parlamentet – inte storföretagens lobbyister. Sedan så vill vi ta bort alla EU-bidrag som i dagsläget går till de som tjänar stora pengar på miljöfarlig verksamhet. Istället vill vi använda dessa pengar till att ställa om våra klimatskadliga industrier till att producera miljövänlig energi och hållbara produkter. Ingen som arbetar på en klimatskadlig industri idag ska behöva välja mellan att få mat på bordet och lämna över en hel planet till sina barn.

För att alla ska hjälpa till i vår nödvändiga omställning så måste det processen kännas rättvist. Det är inte rimligt att vanligt folk ska få en massa höjda skatter och tvingas ändra sin livsstil om rika knösar och lyxlirare kan fortsätta flyga omkring och lyxkonsumera hela året runt som inget hade hänt. Därför kräver vi i Vänsterpartiet att de rika som skitar nedallra mest, de ska också vara de som ändrar sin livsstil allra mest. Därför vill vi införa en progressiv flygskatt så att demåste betala in mer och mer pengar till omställningen för varje gång de flyger. Jakten på skattesmitare ska också ges högre prioritet. Pengarna som vi får från lyxlirarnas resor och när vi sätter dit skattesmitare vill vi använda till att rusta upp kollektivtrafiken och göra det billigare för vanligt folk att ta tåget ut i Europa. Vi i Vänsterpartiet vill helt enkelt att det miljövänligaste alternativet att resa också alltid ska vara det billigaste.

Sammanfattningsvis; vi i Vänsterpartiet kräver:

Kraftigt höjda klimatambitioner med bindande regler och mål där de rika får betala mest
Massiva offentliga satsningar på att ställa om vårt samhälle
Bryt fossilindustrins makt över miljöpolitiken
Rusta upp kollektivtrafiken och sänk biljettpriserna – miljövänligt resande ska alltid vara det billigaste alternativet

På så sätt kan vi skapa ett Europa för alla – inte bara de rika – samtidigt som vi räddar klimatet.

Robert Armblad
Kandidat till EU-parlamentet