HEDERSRELATERAT VÅLD OCH FÖRTRYCK

Så sakteliga ökar kunskapen om hedersrelaterat våld och förtryck (HRV), utbredning, bakgrund och möjliga åtgärder i Sverige, Växjö kommun och regionen. Utbredningen är osäker, då HRV ofta redovisas under beteckningen ”våld i nära relationer” istället för en egen kategori våld/förtryck. Det finns flera rapporter från senare tid som visar att många ungdomar i storstadsområden är begränsade i sina liv och sina val. Enligt t ex Örebro universitet är så många som var tolfte niondeklassare starkt kontrollerade för att skydda släktens rykte. Flest utsatta är flickor/kvinnor men även pojkar är begränsade i sina liv.

Hur kan någon form av våld och förtryck kopplas till ”heder”? undrar många. Bakgrunden är skillnaden i sättet att styra sin region, sitt land och synen på hur rätt skipas, värderingar av individen kontra kollektivet. I Sverige är det (numera) naturligt med individualism, sekulärt styrelseskick, oberoende domstolar, självständighet. Hedersvåldets grund finns i klansamhällena, i länder med svag eller ingen gemensam styrning, där släktens/klanens heder ska värnas till varje pris. Individens önskningar är sekundära, kollektivets och blodsbandens vilja är allt. Hedersnormen och de patriarkala strukturerna gynnas av inneslutenhet och segregation. Studien från Örebro kommer fram till att ekonomisk, politisk, religiös, social och kulturell rörlighet gör det svårare att upprätthålla hedersnormerna. Här har vi alltså en stor uppgift: Att minska segregationen och öka kunskapen om hur det kan göras.

Institutet för lokal och regional demokrati (ID) gjorde 2015 en studie av hur HRV hanteras i länets kommuner. Förekomsten av hedersvåld, av barnäktenskap, tvångsäktenskap och könsstympning kartlades och förslag till åtgärder framfördes. I alla kommuner förekom hedersvåld. Det kunde konstateras trots att ingen kommun hade tillförlitlig statistik. Ingen kommun hade handlingsplan för att förebygga/möta detta våld och förtryck. Läget är ungefär detsamma idag men medvetenheten om HRV har ökat, kunskaperna hos berörd personal inom t ex skolan likaså. För tre år sedan motionerade Vänsterpartiet i Växjö kommun om en handlingsplan. Den bifölls av hela fullmäktige, men planen har låtit vänta på sig. Lär dock vara på gång nu och vi ser fram mot det. En handlingsplan underlättar arbetet. Planen är kallad ”Våld i nära relationer och hedersrelaterat förtryck”, vilket tyvärr kan leda fel. HRV ska inte vara ett bihang till våld i nära relationer, det är en särskild kategori. Region Kronoberg är utsedd till ett av fyra län som ska starta ett resurscentrum för våld i nära relationer med fokus på hedersvåld (återigen sammanblandning?). Positivt – en plan för detta ska antas.

De unga människor som söker hjälp för att de inte står ut med kontrollen av sina liv, som är rädda för tvångsäktenskap, som inte får välja sina kompisar, kan få hjälp och skydd. Det svåra är att de ställs helt utanför sin familj, sin släkt, sina nätverk när hedersnormen slår till. Hur kan vi erbjuda nya nätverk och trygghet i denna utsatta situation? Inte enkelt.

Samhällets arbete ska vara förebyggande. Där har vi alla ett uppdrag att öka våra kunskaper, se tecknen, ställa frågorna, informera om alternativ och vad som gäller i Sverige. Stöd, skydd när det hänt ska vara självklart. Vi avser motarbeta segregation och tror på möten och dialog mellan människor som en bra grund för att hedervåldet ska upphöra.

Carin Högstedt (V)

Elisabet Flennemo (V)