STRATEGI FÖR ATT KUNNA BEHÅLLA OCH ATTRAHERA FLER UNGA

Vid senaste redovisningen av befolkningsutvecklingen i kommunstyrelsens arbetsutskott fick vi klart för oss att det är en mycket tydlig utflyttning av unga mellan 25 och 29 år under de två första kvartalen. På helårsbasis brukar det jämna ut sig men ett visst tapp i den här åldersgruppen kvarstår. En stor grupp är troligen studenter som är färdiga med studierna och som inte vill/kan bo kvar.  Viktiga faktorer i sammanhanget är naturligtvis passande arbete och bostad efter campusboendet. Självfallet påverkas siffrorna av Linnéuniversitetets utbud av utbildningar, konjunkturer med mera. Statistiken är mer positiv i åldersgruppen 20 – 24 år ska sägas.

I samarbete med Studentkåren försöker Växjö kommun få studenter att skriva sig i kommunen och på så sätt bli bofasta och skattebetalare här. Framgången är inte helt lysande, vad vi förstår. Vi tror att Växjö kommun behöver en långsiktig strategi för att bli attraktiv för de som kommit hit för att studera och som gärna stannar om det är möjligt och intressant nog.

Arbete och bostad är naturligtvis A och O. Här kan ännu mer ansträngningar göras för att bygga hyresrätter till rimliga hyror och ha den här kategorin unga människor i åtanke vid byggandet.

Vidéums uppdrag att verka för forskningsbaserade företag kan utvecklas liksom Science Park och Företagsfabriken, tror vi. Samarbete med Region Kronoberg och Linnéuniversitetet kan utveckla ansträngningar att få fram fler arbetsplatser för unga studenter med hög utbildning inom olika sektorer.

Vad mer spelar roll när unga människor väljer bostadsort? Växjö kommun har ju allt eller? Ja, varför inte fråga de som flyttat eller som snart är klara med sina studier. Vad har gjort att de valde bort Växjö? Vad kan få dem att stanna? Vad saknas?

För att få fram en strategi och högre andel som väljer Växjö kommun föreslår vi alltså

att Växjö kommun låter göra en gedigen enkätundersökning/utredning om orsaker till utflyttning bland unga människor och vad som skulle kunna få dem att välja Växjö istället

samt att genom ovan nämnda medel och samarbeten med bl a studentkåren, Region Kronoberg och Videum AB utveckla möjligheterna att efter avslutade studier kunna få arbete och bostad i kommunen

För Vänsterpartiets kommunala grupp 181010  Carin Högstedt, (V)