Amnesti nu!

Finns bara ett värdigt slut på de ensamkommande barnens/ungdomarnas situation: Låt de stanna! De som kom 2015 har nu i bästa fall fått en familj att bo hos, lärt sig svenska, går i skolan.Den tryggheten ska inte Sveriges politik ta ifrån dem. Artikeln publicerad i smp 26/3 -18.

Opinion, Smp

LÅT FLYKTEN FÅ ETT SLUT!  FÖLJ BARNKONVENTIONEN!

Totalt 28 miljoner barn är på flykt i världen. De flyr från fattigdom, katastrofer, inbördeskrig, förföljelse av minoriteter, krig, våld och sexuella övergrepp. 2017 kom 8 507 barn till Sverige, varav 1336 utan föräldrar eller annan anhörig. De var alltså ensamkommande. De flesta kommer från Syrien, Afghanistan, Irak och Somalia. Under 2015 kom väldigt många ensamkommande i vågen av flyktingar. Handläggningstiderna för att avgöra skyddsskälen har blivit extremt långa. Barnen/ungdomarna har gått i skola, lärt sig svenska, fått vänner, familjehem/faddrar. De är nu en del i samhället. På ett sätt. På ett annat sannerligen inte accepterade för vad de är; unga människor med väldigt svåra bakgrunder, som är värda ett annat öde än fortsatt oro, rädsla, ohälsa.

De afghanska ungdomarna som många i Sverige och Växjö kommun lärt känna har inget säkert hemland över huvud taget att återvända till. En del har aldrig varit i Afghanistan, kan inte språket, en del tillhör en kristen minoritet, har inga anhöriga där, ingenstans att ta vägen. Hellre än att komma dit väljer barn/unga att ta sina liv. Afghanistan är extremt osäkert. UD anser att ingen ska resa dit. Ändå tvingas ungdomar dit. Andra flyr från Sverige innan flygtransporten verkställts. Eller går under jorden. Hur kan ett av världens rikaste länder hantera unga människor på detta sätt? En nation som ska införliva Barnkonventionen med svensk lagstiftning? Det är faktiskt obegripligt. Vi dömer unga människor som många gånger har flytt i åratal, kommit hit till det de trodde var en fristad, till att fly för sina liv  igen!

Det är inte bara obegripligt och inhumant, det är också motsägelsefullt. Här är blivande lärare, sjuksköterskor, undersköterskor, industriarbetare redo att studera och arbeta. Både skola, vård och industrier skriker efter mer personal. Sverige borde ta emot dem med glädje!

Civilsamhället   har engagerat sig för att hjälpa och stödja de berörda ungdomarna. Familjer har fått en ny medlem och är jättelyckliga, samtidigt som  familjemedlemmens framtid i Sverige är ifrågasatt och avslås.  Situationen är oerhört orolig frustrerande för dessa nya föräldrar och deras skyddsling. Än värre är det för de unga som flyttas runt i kommunerna, förlorar sin skola att gå till och inte har någon fast punkt i tillvaron. Det är naturligtvis psykiskt nerbrytande och emot alla barnrättighetskonventioner i världen.

Tänk om besinning och förnuft fick råda! Tänk om tillräckligt många partier/förtroendevalda kunde samlas och besluta: Låt dem stanna! Utvisa ingen till det livsfarliga Afghanistan! Vilken seger för det goda i denna numera kylslagna värld!

Carin Högstedt, (V)