Betala med kontanter ska vara möjligt

En kan ju undra vad vi skulle ha de nya sedlarna och mynten till!? Det blir vanligare och vanligare att kontantfritt betalsätt är enda möjligheten. Det finns fördelar med det, men alla är inte bekväma med det digitala utan vill kunna betala med rediga pengar. Växjö kommun bör ta den gruppen människor på allvar och inte införa kontantfritt i sina verksamheter, anser Vänsterpartiet.

MOTION OM FORTSATT MÖJLIGHET TILL KONTANT BETALNING INOM VÄXJÖ KOMMUN.

Från fler och fler verksamheter vilka tar emot betalning för kommunala tjänster, kommer signaler om att de successivt kommer att övergå till kontantlös hantering. Liknande signaler kommer även från företag som sköter tjänster åt kommunen på uppdrag. Kontantlös betalning är ju också något som mer och mer ökar i samhället som helhet och som har en rad fördelar framför hantering av kontanta medel. Inte minst finns fördelar ur säkerhetssynpunkt men det ger också vinster i form av minskad praktisk hantering av pengar och minskade transporter. Dock finns å andra sidan ett antal klart negativa konsekvenser med att helt övergå till kontantlös betalning.

Det finns  grupper i samhället som har uppenbara svårigheter att klara kontantlös betalning. I första hand tänker vi på äldre medborgare, men också på många nyanlända som ibland helt saknar erfarenhet från digital hantering av pengar eller som ännu inte fått något bank- eller kreditkonto.

Som nämnts har kontantlös betalning stora fördelar ur säkerhetssynpunkt, men samtidigt blir systemet betydligt mer sårbart vid oväntade och längre strömavbrott eller felaktigheter på centrala servrar. Detta är aspekter som behandlas och varnas för i Försvarsberedningens senaste rapporter och som ligger till grund för framtida försvarspolitiska beslut.

För några år sedan beslöt Region Kronoberg att införa kontantlös betalning. En av våra vänsterpartikollegor i regionfullmäktige överklagade beslutet och fick rätt i domstol. Beslutet innebär  att region Kronoberg är skyldiga att parallellt med ett kontantlöst betalningssystem även fortsättningsvis erbjuda möjligheten till kontant betalning.

Mot bakgrund av ovanstående yrkar vi därför

att Växjö kommun – parallellt med utvecklingen mot mer och mer kontantlös betalning – även fortsättningsvis alltid ska erbjuda möjlighet till kontant betalning av avgifter inom sina olika förvaltningar och bolag.

Växjö 6 mars 2018

Håkan Frizén (V)                         Carin Högstedt (V)                     Maria Svartberg(V)