Strejkrätten bör utvecklas, inte avvecklas

Allt sedan Göteborgs containerhamn privatiserades så har det varit återkommande konflikter mellan arbetare och arbetsgivare. Detta har lyfts fram som ett nationellt problem och därför har det kommit krav från högerpartier och privatföretagens lobbyorganisation Svenskt Näringsliv att strejkrätten bör luckras upp. Att Svenskt Näringsliv är ute efter att förminska arbetares rättigheter och makt på arbetsmarknaden är inget nytt men att de skulle ha en allierad i arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) har kommit som en chock för såväl oss i Vänsterpartiet som för många fackliga företrädare. Johansson (S) har nämligen sagt att hon är beredd att göra inskränkningar i strejkrätten för att gå det anti-fackliga företaget APM Terminals till mötes.

APM Terminals har sedan privatiseringen jobbat aktivt för att få ner den fackliga aktiviteten i hamnen. APM har gått så hårt åt mot de fackliga representanterna från tjänstemannafacket Unionen så att det blev omöjligt att sköta det dagliga arbetet. Unionen blev till slut tvungna att lägga ner sin fackklubb. På ett liknande sätt har APM betett sig mot Hamnarbetarförbundet genom att systematiskt attackera såväl skyddsombud som fackliga representanter och förbundets ordförande på grund av deras fackliga engagemang. APM har använt sig av svepskäl för att avskeda de arbetare och skyddsombud som kräver grundläggande rättigheter. De har även använt sin makt som arbetsgivare och omfördelat arbetet för att ersätta ”jobbiga” tillsvidareanställda med oorganiserade visstidsanställda. Det är på grund av sådana arbetsgivare som APM att det är tur att vi har strejkrätten.

Vad är det då som högerpartier, Svenskt Näringsliv och Ylva Johansson (S) föreslår? De vill se ett system där det ska vara förbjudet att genomföra stridsåtgärder så länge som arbetsgivaren har ett kollektivavtal på plats. I exemplet med Göteborgs hamn är det en överväldigande majoritet av arbetarna som tillhör Hamnarbetarförbundet men som med förslaget skulle förlora sin rätt till stridsåtgärder för att APM har ett kollektivavtal på plats med ett annat förbund. Trots att det andra förbundet i praktiken bara organiserar en mycket liten del av hamnens arbetare. Detta skapar en situation där det är fritt fram för arbetsgivaren att välja ut det kollektivavtal som ger mest makt och vinst istället för ett avtal som är kopplat till den reella fackliga verksamheten på arbetsplatsen.

Vi uppmanar därför regeringen och regeringspartiernas lokala representanter att ta tillbaka och ta avstånd från förslaget att luckra upp strejkrätten.

Vi i Vänsterpartiet Växjö vill se förbättrade arbetsvillkor, säkrare anställningar och demokratiska organisationsstrukturer som ger de anställda mer makt över sitt arbete och arbetsplatsen. Vi står därför upp för kämpande fackföreningar och rätten att kräva sin rätt ihop med andra där man jobbar.

Robert Armblad (V)
Eva-Britt Svensson (V)