Avsluta det aktiva skolvalet för att minska skolsegregationen i Växjö kommun

Vänsterpartiet vill avskaffa det aktiva skolvalet. Införandet av ett stort antal fristående skolor har bidragit till att elever med olika bakgrund i allt mindre utsträckning möts i en gemensam skola. Det förstärker den segregation och de skillnader som redan finns i samhället. Forskning visar att skolval bidrar till ökad segregation.

I stor utsträckning är det socioekonomiskt starka familjer med hög utbildningsnivå som gör aktiva skolval (Ambrose 2016). Det riskerar att medföra sjunkande resultat och sämre rykte for de skolor som väljs bort. Skolpolitiken måste ha som tydlig utgångspunkt att alla elever ska ges jämlika förutsättningar för lärande. Principen om att skolan ska vara en plats där elever med olika bakgrund och erfarenheter kan mötas blir alltmer avlägsen. Vänsterpartiet anser att alla barn ska garanteras en likvärdig skola före ett helt fritt skolval.

Därför yrkar Vänsterpartiet

att det aktiva skolvalet i Växjö kommun ska avslutas.

att upptagningsområden baseras på att elever i första hand ska gå i en skola nära hemmet.

att hänsyn ska tas till eventuell boendesegregation med strävan att uppnå en sammansättning av elever med olika bakgrund.