Samtyckesavtal för inhämtning av statistik från friskolor

Motion till Växjö kommunfullmäktige

Samtyckesavtal för inhämtning av statistik från friskolor

Sedan september 2020 är det ej längre möjligt att få ut ny statistik från SCB för de friskolor vi har i kommunen, något som gör att vi fr.o.m. 2022 inte kommer få tillgång till någon aktuell statistik för fristående enheter. Vänsterpartiet har i riksdagens utbildningsutskott drivit att offentlighetsprincipen ska gälla även friskolor men ännu inte lyckats få gehör i frågan.

Med det aktiva skolval vi nu har i Växjö kommun vill Vänsterpartiet att så mycket information som möjligt finns tillgänglig till de vårdnadshavare som tillsammans med sina barn ska välja skola. Bristen på information gör det även svårt för forskare, skolhuvudmän och beslutsfattare att utvärdera hur skolval utvecklas över tid och hur detta i sin tur påverkar undervisningens kvalitet.

Arbete kring vilka författningsförändringar och beslut som behövs för att uppgifterna skall bli tillgängliga igen är på gång, men till det arbetet är klart och nya beslut har tagits råder de nya tolkningarna av sekretess.

För utbildningsförvaltningen innebär det att tilldelningen av resurser till skolor med enskild huvudman försvåras, det finns en risk att den socioekonomiska resursfördelningen inte kommer att fungera som den ska. Statistik är färskvara och brist på aktuell sådan skulle kunna innebära att utbildningsförvaltningen fördelar resurser baserat på gammal statistik eller antaganden, utan den blir det också omöjligt att följa hur skolsegregationen utvecklas i Växjö kommun över tid.

Därför är det bättre att utbildningsförvaltningen får tillgång till aktuell statistik från SCB genom att be fristående skolor om samtycke att efterge sekretess. Detta möjliggör att Växjö kommun kan ha en fortsatt jämlik socioekonomisk resursfördelning. Förslagsvis efterfrågas den statistik som fram till i september 2020 var tillgänglig för utbildningsförvaltningen.

Mot bakgrund av detta yrkar vi

att utbildningsförvaltningen får i uppdrag att upprätta och begära in samtyckesavtal gällande inhämtning av statistik från samtliga friskolor i Växjö kommun.

att utbildningsförvaltningen får i uppdrag att utreda och huruvida det är möjligt att de friskolor som undertecknar samtyckesavtal får ta del av socioekonomisk resursfördelning och att de som ej samtycker får tilläggsbelopp i nivå med den skola i kommunen som har lägst socioekonomiskt index.

Björn Kleinhenz (V)

Maria Garmer (V)