Listan inför valet klar!

Vänsterpartiet i Växjö har idag på ett medlemsmöte beslutat vilka som kandiderar till höstens val. Bland de översta namnen ser vi såväl redan erfarna som lite nyare personer. Maria Garmer, som är Vänsterpartiets ledamot i kommunstyrelsen, står för andra gången överst på listan och ser fram emot valrörelsen.

– Det känns jätteroligt att få medlemmarnas förtroende att vara förstanamn inför höstens viktiga val, det tackar jag ödmjukt för. Vänsterpartiet har aldrig haft så stor tillströmning av medlemmar tidigare och det ska bli spännande att ta sig an den här utmaningen tillsammans med både dem och den mycket kunniga grupp som står på listan tillsammans med mig.

Nationellt har Vänsterpartiet i ett komplicerat parlamentariskt läge under mandatperioden gjort avtryck och var drivande inte minst i att stoppa reformen om marknadshyror förra året. Nyligen krävde partiet en stor reform av de allmänna pensionerna, något som kan bli verklighet redan i år.

Den lokala politiken, menar Maria Garmer, ska liksom den nationella fokusera på jämlikhet och en fungerande välfärd med skola, omsorg och kultur i hela kommunen.

– Vi måste satsa på både miljö, klimat och social hållbarhet. Vi ser att det idag finns utmaningar kopplade till en försvagad välfärd och vi upplever att det finns ett starkt stöd för förändring, då behövs ett tydligt vänsteralternativ.

Här är hela listan:

1      Maria Garmer