Alla vinner på att prioritera de mest utsatta

Oliver Rosengren lyfter i sociala medier saker ur sitt sammanhang och förvränger Folkhälsomyndighetens prioriteringar, antagligen med ett enda syfte, att tydligt visa åt vilket håll Moderaternas kompass pekar. Han påstår att människor med jobb kommer att hamna sist i kön och konstaterar att det är stötande att bidragstagare ska gå före. Uttalandena är så förenklade och analysfattiga att de är svåra att både bemöta och ta på allvar.

Folkhälsomyndigheten har ingen politisk agenda, de har gjort en prioritering utifrån vad de bedömer ger bäst resultat när det gäller att förhindra insjuknande och smittspridning. Att ta hänsyn till socioekonomi är inget nytt i förebyggande arbete och vid resursfördelning. Att socialt och ekonomiskt utsatta människor löper en större risk att drabbas av ohälsa är ett faktum. Det är både sorgligt och orättvist. Det kan handla om människor med lägre utbildningsnivå, de som drabbats av sjukdom eller de som bor trångt och som saknar socialt nätverk.

Som ordförande i nämnden för arbete och välfärd känner Oliver Rosengren naturligtvis till detta. Ändå sammanfattar han lättvindigt denna komplexa fråga med att det är stötande att vaccinera bidragstagare innan de som har ett jobb. Ingenstans i Folkhälsomyndighetens direktiv står något om bidragstagare eller arbetande människor som ska stå tillbaka. I ett par korta meningar förmedlar Rosengren sin inställning till människor i behov av ekonomisk hjälp. I en insändare utvecklar han resonemanget och lägger till att vaccineringen ska vara rättvis. Vi noterar att i Moderaternas rättvisebegrepp ryms inte de som sliter för låga löner, inte har råd att flytta, blivit utförsäkrade eller som inte får plats på en arbetsmarknad med allt högre krav.

Socialdemokraterna skriver att de tycker att det är skrämmande att ett kommunalråd med ansvar för sociala frågor saknar kunskap om, eller struntar i sambandet mellan social utsatthet, hälsa och klass.Vi i Vänsterpartiet kan bara instämma, men misstänker dock att Oliver Rosengren helt enkelt inte har några problem med klassamhället, kanske ska vi tacka honom för dessa olustiga utspel? För även om nästa val kan kännas avlägset, visar Moderaterna i Växjö tydligt vilken socialpolitisk inriktning vi har att vänta om de får bestämma. I ett otydligt politiskt landskap är det svårt att navigera, det blev just lite klarare.

Maria Garmer (V), ledamot kommunstyrelsen

Carin Högstedt (V), ledamot omsorgsnämnden