Skrivelser

Om att möta ohälsa, ensamhet och isolering inom LSS och assistans

Skrivelse till omsorgsnämnden och nämnden för arbete och välfärd, Växjö kommun

Om att möta ohälsa, ensamhet och isolering inom LSS och assistans

I snart ett år har pandemin lett till begränsningar i liv och leverne. Speciellt negativt kännbart är det för personer med intellektuella funktionshinder (if), som är beroende av stöd och hjälp i sin vanliga vardag. Behovet växer när aktiviteter och verksamheter stängs av smittriskskäl. Alternativ behöver utvecklas.

I augusti 2020 redovisades att 2 % av de som bor i LSS-boende hade insjuknat i Covid19 och 1,3 % inom assistansen. Motsvarande siffra för hela befolkningen i Sverige var då 0,8 %. Socialstyrelsen har redovisat högre dödlighet och i lägre åldrar i if än i övriga befolkningen.

Smittan finns för närvarande i boende och inom assistans i Kronoberg och i Växjö kommun, både hos omsorgstagare och personal.

Efter alla dessa månader med begränsad rörelsefrihet är det inte konstigt om berörda tröttnar, ledsnar, mår dåligt och känner sig mer ensamma och övergivna. Personal har varit mycket flexibla och samverkat mellan olika verksamheter. Berörda omsorgstagare är många gånger extra känsliga för ändrade rutiner, vilket kräver försiktighet – och troligen mer personal – inför återgång till tidigare aktiviteter efter pandemin.

Det är vår uppgift att minska pandemins negativa konsekvenser inom ovan nämnda områden. Här är några förslag:

Att en enkät där alla berörda omsorgstagare intervjuas om hur de mår och vad de skulle vilja ändra till det bättre i sin vardag. Alla möjligheter till kommunikation ska användas.

Att utifrån resultatet vidta åtgärder och göra en riskanalys inför återgång till ordinarie verksamhet

Att undersöka möjligheten att boendestödet utökas till fler tillfällen

Att dagliga verksamheten i gruppboendena utökas och varieras

Att fiber dras in och gör det möjligt för alla i gruppboendena att koppla upp sig i sina lägenheter