Insändare

Insändare/debattartikel kopplat till artikel om sommarjobba i SMP 2020-02-21

I SMP 21 februari 2020 framhärdar Oliver Rosengren (M) i sin inställning att godkända betyg eller deltagande i sommarskola är en förutsättning för att få ta del av kommunens sommarjobb. Redan förra året infördes kravet att elever ska ha godkänt betyg i svenska och matematik för att få sommarjobb. I år utökas kravet till att även godkänt betyg i engelska behövs. För många av de elever som inte har svenska som modersmål är just engelska ett ämne där det är extra svårt att snabbt nå kunskapsmålen för godkända betyg.

Vi är överens med Oliver Rosengren om att en gymnasieexamen är en viktig faktor för att undvika arbetslöshet. Däremot anser vi inte att godkända terminsbetyg under gymnasiet ska vara en förutsättning för att få sommarjobb. Kommunala sommarjobb ska erbjudas alla som vill. Alternativet för de elever som inte nått målen är att delta i sommarskola, men för elever som är skoltrötta eller av andra anledningar behöver en paus från skolan för att bygga självförtroende eller få arbetslivserfarenhet tror inte vi att sommarskola som krav är rätt väg att gå. Den här diskussionen har förts tidigare – både på opinionssidan i Smålandsposten som i interpellationer och inlämnade motioner från oppositionens sida.

Det vore klädsamt om Oliver Rosengren angav källor när han svänger sig med att ”forskning visar att sommarjobbsgarantier har liten eller ingen effekt i sig själva”. Förra året var det 747 ungdomar som sökte feriejobb. 21 ungdomar som sökte hade inte godkända betyg i svenska och matte. Men elva av dem lyckades bli godkända innan terminen var slut, fyra tackade nej och sex elever kombinerade sommarskola och sommarjobb. Så vi pratar inte om en särskilt stor grupp ungdomar.

Men det är retoriken kring detta som är den springande punkten – den moderatledda majoritetens mantra att hårda krav är en framgångsrik faktor. Hur vet vi detta? Har vi frågat de aktuella ungdomarna hur de ser på ”moroten”? Vilka motiv har funnits? Av vilka anledningar tackade fyra elever nej? Vi vet inte hur många som valde att inte ens försöka söka sommarjobb när kraven höjdes, vi vet inte heller om det finns något som helst samband mellan kraven på betyg och att ungdomar fick godkänt innan terminen var slut.

Moderaterna driver arbetslinjen men inte när det gäller elevers möjlighet att sommarjobba inom ramen för den kommunala garantin. Här ska det ställas krav istället för att möjliggöra för alla som vill att få arbetslivserfarenhet. Sommarjobb är fortfarande, precis som förra året, oerhört värdefullt för ungdomar som av olika anledningar behöver ett sammanhang utanför skolan. En chans att få kontakter och bygga självförtroende.

Vänsterpartiet i Växjö menar att krav måste ställas utifrån individuella förutsättningar att nå målen, annars är det bara ett tufft och onödigt hinder på vägen som förstärker känslan av utanförskap.

Elisabet Flennemo (V) ledamot i Nämnden för arbete och välfärd

Maria Garmer (V) ledamot i Kommunstyrelsen