Regeringen vill höja din hyra – gå med i motståndet!

För snart ett år sen så kom Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna överens om att göra det tillåtet med obegränsat hög hyra på nybyggda lägenheter. Detta trots att vanligt folk, pensionärer och studenter inte har råd att hyra nybyggda lägenheter med dagens redan höga hyror. Vi i Vänsterpartiet kommer göra allt vi kan i riksdagen för att stoppa förslaget – men vi behöver din hjälp!

Hyresgästföreningen har räknat ut att hyran kommer höjas 25-30% för nybyggen, vilket kommer göra det omöjligt för människor med vanliga inkomster att flytta till en nybyggd lägenhet. Du som bor i en äldre hyreslägenhet kanske läser det här och tänker att det inte kommer påverka dig och din hyra, men där har du fel.

Obegränsade hyror på nybyggen leder i det långa loppet till attallas hyror går upp. Dessutom så är avtalet mellan S, Mp, C och L upplagt så att det kommer bli extra höga hyreshöjningar för alla oss som hyr lägenhet i närheten av stadskärnan såsomCentrum/Dalbo/Araby/Nydala i Växjö.

Nästa logiska steg för de partier som tror att marknaden sätter bra hyror för nybyggen är att till slut införa samma system för äldre hyresrätter. Om du bor i trea med 7000kr i hyra så skulle alltså din nya hyra bli 9000kr! Vi måste tillsammans förhindra att det här sker!

Det här kan du göra för att bli en del av motståndet mot regeringens hyreschock:
Sprid ordet! Sätt upp lappar och prata med dina grannar om vad som är på väg att hända!
Hör av dig till S, Mp, C, L och kräv att förslaget stoppas!
Gå med i Hyresgästföreningen! HGF kämpar för oss hyresgäster och jobbar hårt med att stoppa regeringens hyreschock, ju fler medlemmar desto större chans att regeringen lyssnar!
Gå med i Vänsterpartiet! För oss är bostaden en rättighet, inte en handelsvara!

Tillsammans kommer vi stoppa förslaget om obegränsade hyror!

Robert Armblad – Vänsterpartiet Växjö
Eva-Britt Svensson – Vänsterpartiet Växjö