Om att fasa ut användningen av de högfluorerade ämnena, PFAS-familjen

Motion till Växjö kommunfullmäktige

Om att fasa ut användningen av de högfluorerade ämnena, PFAS-familjen

Människan borde ha lärt sig av skandalerna kring PCB och DDT. Men så är det inte. Gruppen PFAS (högfluorerade ämnen) innehåller över 4 700 kemikalier, som används till ytbehandling i kläder, skor, stekpannor. Ämnena finns i livsmedelsförpackningar, i brandskum, i kosmetika, i allt från pizzakartonger till hamburgerpapper.

PFAS-kemikalierna är effektiva och används allt mer över hela jorden. Problemet är att ämnena är mycket svårnedbrytbara och ansamlas i natur, djur och människor. Larmrapporterna om skador för hälsan blir fler och fler. Epidemiologiska studier visar koppling mellan PFAS-exponering och levercancer, lägre födelsevikt och påverkan på immunsystemet. Djurförsök visar påverkan på reproduktionsförmågan.

PFAS är inte förbjudna och inga gränsvärden är satta. Forskningen släpar efter. Det pågår en översyn inom EU. I Danmark har danska COOP fasat ut PFAS i livsmedelsförpackningar. På nationell nivå verkar Danmark för ett förbud mot PFAS i produkter som kommer i kontakt med livsmedel. Enligt verksamhetschef på Chemsec (Internationella Kemikaliesekretariatet) och generalsekreteraren i Naturskyddsföreningen finns det alternativ till PFAS, så det går bra för företag att frivilligt sluta använda dem. Speciellt angeläget att använda försiktighetsprincipen anser vi det vara när det gäller livsmedelsförpackningar och, om möjligt, brandskum, allt i avvaktan på mer definitiva kunskaper om giftighet, hälsoeffekter, gränsvärden och eventuella (troligen) förbud.

Vänsterpartiets fullmäktigegrupp hemställer

Att Växjö kommunfullmäktige beslutar att uppdra åt kommunstyrelsen att utreda hur Växjö kommun kan verka för att PFAS fasas ut från de produkter som används i den kommunala verksamheten

Att uppdra åt berörda nämnder och styrelser att noggrant följa forskningen

Att agera enligt försiktighetsprincipen