Om att rekrytera deltidsbrandmän genom kombinationstjänster

Det är ett nationellt problem att rekrytera såväl deltidsbrandmän som undersköterskor. Flera kommuner satsar nu på att göra nya yrken/arbeten genom kombinationstjänster, där en del är brandman och en del är t ex undersköterska.

Fördelarna är många. Båda yrkena kräver vård- och omvårdnadskompetens. En kombination kan väcka intresse hos både kvinnor och män. Jämställdheten kan öka när ett så gott som totalt mansdominerat och ett nästan totalt kvinnodominerat arbetsområde slås ihop. Mångfald, jämställdhet, bredare rekryteringsunderlag och ökad kompetens – vi kan bara se fördelar och tycker att Växjö kommun ska gå i täten för att utveckla nya kombinationer tjänster. Självfallet ska även en lärare eller tekniker kunna kombinera sin tjänst med att vara deltidsbrandman. Just nu är dock behovet av undersköterskor stort och vård- och omsorgskompetensen behövs också i brandmansjobbet.

Mer underlag hur kombinationstjänster kan genomföras och utvecklas finns i t ex Jönköpings kommun, i MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap), SKL, Kommunal, Vision, Brandmännens Riksförbund. (Se t ex Dagens Samhälle nr 40 2018 och nr 25 2019.)

Räddningstjänst är en synnerligen viktig verksamhet och vars betydelse vi tror ökar med tanke på klimatförändringar. Beredskapen ska vara god. Rekrytering av personal är en grundförutsättning för en bra beredskap.

Vänsterpartiets fullmäktigegrupp hemställer

Att Växjö fullmäktige uppdrar åt berörda nämnder, främst omsorgsnämnden, att tillsammans med Värends Räddningsförbund utveckla rekryteringsbasen genom att använda kombinationstjänster som ett verktyg

Växjö 20190701

Carin Högstedt, (V)