Ett Europa för alla – inte bara för de rika

Det politiska läget ute i resten av Europa påminner på många sätt om hur vi har det i Sverige. Högerextrema krafter som normaliseras av den traditionella högern och en ideologilös socialdemokrati som i sin tur är med och ökar de klyftor som högerextremismen växer ur. Kvar står vi i Vänsterpartiet och våra europeiska systerpartier som den enda kraften till vänster, starkt övertygade om att det är jämlikhet, jämställdhet, antirasism och en rättvis ekologisk omställning som vi behöver. Det är endast med dessa grundvärderingar som vi kan skapa ett Europa som är till för oss alla, inte bara för de rika.

Klimatforskningen gör det tydligt att vi bara har ett fåtal år på oss att rädda världen från en akut klimatkris. Det finns en stark folkrörelse för att driva på miljöarbetet men motståndarna är mäktiga för att de tjänar på dagens system. Fossilindustrin och dess ägares makt över miljöpolitiken måste brytas. Klimatfrågan kräver en politik för ekonomisk jämlikhet då det är samhällets rikaste som orsakar störst klimatutsläpp, inte bara genom sin makt utan även genom sitt sätt att leva. Vänsterpartiets klimatpolitik ser därför till att de som bär ansvaret för utsläppen genom sina storföretag och sitt lyxliv får betala konsekvenserna – inte de som redan drabbats hårt av åtstramningar och ökade klyftor.

Högern och socialdemokraternas åtstramningspolitik har skapat samhällsklyftor som blivit en grogrund för den växande extremhögern. En extremhöger som attackerar såväl invandrare, flyktingar, religiösa minoriteter och hbtq-personer som kvinnor. Vänsterns antirasism och feminism är centrala motståndskrafter för att hålla tillbaka den här utvecklingen. Vi kräver ekonomisk rättvisa för kvinnor. Vi försvarar rätten till lagliga och säkra aborter, kvinnors sexuella och reproduktiva hälsa och hbtq-rättigheter. Vi står upp för en human flyktingpolitik och jobbar hårt i EU-parlamentet för att skapa säkra vägar för flyktingar och livräddningsinsatser på Medelhavet.

Även arbetare ställs mot varandra då dagens EU ställer företagens ekonomiska vinster före arbetares rättigheter. Oavsett om vi är svenskar, polacker eller fransmän behöver vi alla ett arbete med skälig lön och trygga arbetsvillkor. Idag ser det inte ut så. Det är numera utbrett att företag använder EUs kryphål till att pressa ner såväl löner som arbetsvillkor. Lösningen är att garantera att arbetskraft från alla länder har villkor och löner som är minst lika bra som inhemska löntagare på arbetsmarknaden. Kryphål måste täppas till och facket ska alltid kunna kräva svenska kollektivavtal för de som jobbar i Sverige.

Men för att vi ska kunna förändra på riktigt så måste EU bli mer demokratiskt. Under ett stort antal år har makt och beslut medvetet förts bort från folkligt inflytande och demokratiska organ till opåverkbara EU-institutioner. Vänsterpartiet vill demokratisera EU genom att ge mindre makt till EU:s byråkrater och mer makt till våra folkvalda i Sveriges riksdag.

Vänsterpartiets arbete i EU-parlamentet gör EU mer klimatinriktat, mindre rasistiskt, mer feministiskt, mer rättvist och mer demokratiskt. Vi kräver en politik för jämlikhet. Vi är den starkaste motkraften mot de högernationalister och rasister som vill ta makten över EU och Europa.

Rösta på Vänsterpartiet den 26 maj!

Robert Armblad
Kandidat till EU-parlamentet