MOTION OM ATT ANVÄNDA RÄTTVIKSMODELLEN

MOTION TILL VÄXJÖ KOMMUNFULLMÄKTIGE

OM ATT ANVÄNDA RÄTTVIKSMODELLEN VID LIVSMEDELSTILLSYN

Det är inte sällan som vi förtroendevalda får höra kritik mot myndighetstillsynen av miljö, livsmedel med mera. Berörda företagare anser att de betalar mycket pengar för en tillsyn och regeltillämpning som kunde vara enklare.

Enklare regler” har länge varit ett mantra oavsett vilken regering vi haft. Svårigheten verkar vara att få till en dialog om vilka regler som kan förenklas eller tas bort. Men i ett fall har det lyckats; den s k Rättviksmodellen har, efter att den varit ”svarta fåret” i flera år från bl a Livsmedelsverkets sida, blivit en framgångssaga. Nu är modellen på väg att omfattas av många kommuner. Representanter för Rättviks kommun åker runt i landet och berättar om hur de gått från mycket dåligt omdöme av Svenskt näringsliv i bemötande av företagare till bland de 10 bästa.

Vad har då gjorts i Rättviks kommun? Jo, de har byggt upp en rådgivande dialog med företagen och tar betalt efter tillsynsarbetet, inte i förskott. Just detta med rådgivning är ofta en hake i förenklingsarbetet. Det verkar finnas två skolor – en som anser att rådgivning inte kan kombineras med myndighetens granskning, en skola som anser att det är förenligt med varandra. Rättviksmodellen tar fasta på den senare och har alltså med tiden vunnit stort i anseende i Sverige. Vi tycker att Växjö kommun ska göra ett seriöst arbete för att söka förenkling och förståelse hos berörda företagare genom att tillämpa väsentliga delar av modellen från Rättvik.

Vänsterpartiets fullmäktigegrupp hemställer

att Växjö fullmäktige beslutar att uppdra åt kommunstyrelsen att i samråd med miljö- och hälsoskyddsnämnden införa den s k Rättviksmodellen i tillsynen och därvid bygga upp rådgivande dialog mellan företagare och myndigheten samt fakturera efter att tillsynen har skett.

Carin Högstedt, (V)