Växjövänstern bloggar

Fredag morgon och tre dagar kvar……

Valaffischerna börjar här och där vaja på halv stång, partiledardebatter och utfrågningar avlöser varandra och alltfler desperata inlägg om risken med att rösta på SD florerar i sociala medier. Det är snart dags. Var tredje väljare har ännu inte bestämt sig så spurten är viktig!

Onsdagen 5/9 – det var dagen då Alternativ för Sverige (AFS) hade tillstånd att arrangera ett möte på Speakers Corner. Avspärrningar, poliser och en hel del människor var samlade framför scenen när jag cyklade förbi på väg ner till vår valstuga. På håll hörde vi företrädarna skandera vilket lockade fram både buanden och applåder. Från valstugan kunde vi inte urskilja vad som sades men tydligen var det så grova och rasistiska uttalanden att samtliga partier i Växjö (förutom SD) lämnat in en polisanmälan om hets mot folkgrupp. Det anmärkningsvärda är att polisen på plats inte uppfattade att något brottsligt föregick. Flera unga människor – kanske ensamkommande flyktingungdomar – grät och visade sin förtvivlan efter mötet. Min äldsta dotter passerade förbi på väg till sitt jobb tillsammans med flera arbetskamrater. Hon messade mig senare på dagen – uppriven över det hon hörde och såg. Jag var på Almedalen i somras och upplevde både AFS och NMR på nära håll – det här måste få ett slut! Ska vi ha ett samhälle som tillåter öppet rasistiska och nazistiska organisationer??

Men gårdagen rymde också solidaritet, glädje och gemenskap – konserten med Mikael Wiehe som arrangerats av oss i Växjövänstern var som en injektion fylld av hopp, kamp, mod och förtröstan. Aldrig, aldrig ger vi upp, kamrater! Din röst är viktig!