Klimatet behöver vänstern och jämlikheten

Trots årtionden av larmrapporter minskar inte de svenska utsläppen i den takt de behöver. De flesta av oss gör de miljövänliga val vi har möjlighet till, men för att vända utvecklingen måste också politiken ta sitt ansvar. Istället för att lägga över klimatångest på vanligt folk behöver de som orsakar mest förstöring sluta komma undan och börja bidra.

En person från jordens rikaste 1 procent släpper ut 175 gånger mer än någon från de fattigaste 10 procenten. För att ställa om till ett hållbart samhälle, behöver vi alltså jämlikhet. Vänsterpartiet vill ha en miljonärskatt som minskar utsläppen och ökar välfärden. Genom en statlig grön investeringsbank kan vi ta de steg som på riktigt ställer om våra städer till att bli hållbara.

Efter åratal av privatiseringar så har vanligt folk numera för lite möjlighet att påverka utsläppen. De som idag har makten över utsläppen är inte Växjö kommunfullmäktige eller Sveriges riksdag, utan privata storföretag. Det är de privata energijättarna som bestämmer över Sveriges el och uppvärmning. Energijättar som pratar om grön energi i Sverige men som i andra handen sitter med smutsiga kolkraftverk gör det tydligt att intresset att skydda sina investeringar och kortsiktiga vinster går före miljön.

Vänsterpartiet vill att framtiden för klimatet ska avgöras av demokratiska beslut, inte av eventuell välvilja från företagsägarna. Därför måste våra kommunala företag gå före i omställningen. Vi vill att kommunen ska börja använda solenergi i alla våra verksamheter. Vi vill att vi ska vara ärliga och börja redovisa kommunens totala utsläpp, inkluderat de utsläpp vi bidrar till utomlands. Vi kräver att våra hyresbostadsområden ska få ha kvar sina grönområden och lekplatser. Men när vi har föreslagit alla dessa saker så har de blågröna sagt nej. Inte konstigt att Växjö under de blågrönas styre har rasat i miljörankingen från att kunna kalla sig Europas grönaste stad till att inte ens vara på topp 30 i Sverige.

Klimatkrisen innebär att vi behöver förändra våra städer i grunden. I Växjö har Vänsterpartiet jobbat för bättre cykelvägar och fått igenom ett avdrag för elcyklar. Detta har vi gjort för att öka antalet hållbara resor, men samtidigt så vill Socialdemokraterna och de blågröna (inklusive Miljöpartiet) öka bilismen via trafikplats Fagrabäck. En jätterondell av betong som kommer ta så mycket plats att de måste hugga ner delar av naturreservatet Fylleryd. Till detta säger Vänsterpartiet nej. Vi säger att naturreservat, kollektivtrafik och en småskalig lösning måste få gå före viljan till ännu ett skrytprojekt om vi ska kunna göra Växjö hållbart.

Vänsterpartiet vill att det som förstör ska bekosta utbyggnad av mer hållbart resande. Därför vill vi använda flygskatten och en ny avgift på vägslitage för tunga lastbilar till att utöka kollektivtrafiken. Vänsterpartiet har inför den här sommaren fått igenom avgiftsfria resor för ungdomar och om vi får bestämma efter valet så ska även äldre få åka avgiftsfritt under dagtid. När vi går mot avgiftsfri kollektivtrafik får alla rätt till staden, inte bara de som har råd.

Ett hållbart samhälle behöver hållbar mat. Enligt en studie publicerad i journalen Science tar världens samlade boskap upp 83 procent av jordens odlingsmark och står för 60 procent av jordbrukets totala utsläpp.

Vänsterpartiet inser att samhället måste minska på kött och öka lokal, ekologisk och växtbaserad mat. Vi vill att Växjö stad ska gå före med de egna verksamheterna och stegvis växla över så att andelen minskar till samma nivå som i början av 1990-talet. Vi vill ha fler tillagningskök och personal ska få de verktyg som krävs för att alla ska få tillgång till näringsrik och hållbar mat.

Det är bara modig och grön vänsterpolitik som har vad som krävs för att hindra klimatkrisen. Med Vänsterpartiet får de få rika betala sin del av förstöringen och med jämlikheten bygger vi ett hållbart samhälle för oss många och vår jord.

Robert Armblad (V), riksdagskandidat
Maria Garmer (V), kommunfullmäktigekandidat