Sluta dölja Växjös klimatutsläpp

Till Växjö kommunfullmäktige                                   2018 02 26

Motion om att redovisa Växjö kommuns hela klimatpåverkan

Växjö kommun framställs ofta som en föregångskommun när det gäller att minska utsläpp som påverkar klimatet. Den bilden är dock inte helt sann. Faktum är att de utsläpp av växthusgaser som vår konsumtion orsakar, de så kallade konsumtionsbaserade utsläppen, inte räknas med. I Sverige är de här utsläppen faktiskt dubbelt så stora som de utsläpp som sker inom Sveriges gränser. Två tredjedelar av de konsumtionsbaserade utsläppen i Sverige sker i andra länder. Trots det omfattas inte de här utsläppen av dagens klimatpolitik i Sverige eller i Växjö.

Siffrorna från Naturvårdsverket och SCB är tydliga:

Dagens skeva bild visar att mat producerad i närheten ger mer utsläpp än importerad mat. Biffen från Brasilien är bättre än moroten från Tävelsås. En bussresa i Växjö är sämre än en flygresa till New York. Dessa felaktigheter måste rättas till i nya korrekta redovisningar.

Vi har lyckats minska de inhemska klimatutsläppen både i Sverige och i Växjö. Det är bra! Så, nu är det dags att sluta gömma de konsumtionsbaserade utsläppen.

På nationell nivå jobbar bland andra Naturskyddsföreningen för att Sveriges konsumtionsbaserade utsläpp ska redovisas och minska.

På kommunal nivå kan Växjö kommun bli en av föregångarna i den viktiga klimatpolitiken.

Med anledning av ovanstående yrkar vi

att kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen i uppdrag att årligen redovisa Växjös verkliga klimatpåverkan så att arbetet för att minska de skadliga utsläppen kan fortsätta på allvar.

för Vänsterpartiets kommunala grupp

Örjan Mossberg                                                  Carin Högstedt