Konstnärlig utsmyckning – även i privata byggnader

I kommuner gäller att en procent av byggkostnaderna ska avsättas till konstnärlig utsmyckning av något slag. Det kan handla om bostäder men också andra publika byggen. Den regeln är bra och borde även kunna ställas som krav på privata byggherrar, tycker Vänsterpartiet i Växjö kommun.

MOTION TILL

VÄXJÖ KOMMUNFULLMÄKTIGE

KONSTNÄRLIG UTSMYCKNING/GESTALTNING ÄVEN VID PRIVATA BYGGNATIONER

Växjö kommun har ett brett utbud av kultur. Det handlar om allt från musik, teater, litteratur, gallerier m m.

Kulturens betydelse för en växande kommun kan inte överskattas. Det handlar om hur kommunen upplevs av sina invånare men också av besökare och av personer som planerar att flytta till kommunen.

I Växjö kommun finns beslut om att när kommunen genom allmännyttans fastighetsbolag gör nybyggnation, så ska en procent av byggkostnaden sättas av för konstnärlig utsmyckning. Ett bra beslut som gör kommunen mer attraktiv.

Kommunens invånare ska få uppleva och möta konst i sin vardag, såväl i centrum som i alla stadsdelar och på landsbygden.  Den offentliga konsten ska vara tillgänglig, skapa engagemang och delaktighet.

I Växjö kommun sker väldigt mycket nybyggnation av andra aktörer än kommunens fastighetsbolag, varför målet att en procent av produktionskostnaden vid nybyggnation även borde gälla för privata aktörer. När byggnadslov beviljas till privata fastighetsbolag ska de upplysas om att kommunen kräver att en procent av produktionskostnaden ska avsättas för konstnärlig utsmyckning.

Vänsterpartiet föreslår att Växjö kommunfullmäktige beslutar

att vid beviljat bygglov för privata byggherrar ska en procent av beräknad produktionskostnad avsättas för konstnärlig utsmyckning/gestaltning.

Växjö 19 februari 2018