Lasershow istället för fyrverkerier

Amanda Karlsson (V) har genom en motion föreslagit att Växjö kommun ska sluta med fyrverkerier och istället använda så kallad lasershow, som inte skrämmer djur och är miljövänligare. Amanda kan inte själv lämna in motioner, eftersom hon inte är med i kommunfullmäktige. Men det löser sig för Eva-Britt Svensson (V) har tagit upp den som egen motion.

Motion till Växjö kommunfullmäktige

Lasershow istället för fyrverkeri

Många djur far illa av fyrverkerier på grund av högt ljud. Ljuden från fyrverkerier stressar och skrämmer djuren och orsakar många av dem stort lidande.

Kommunfullmäktige beslutade i §98/2015 om ändring av Växjö kommuns lokala ordningsföreskrifter för att på så sätt begränsa användandet av pyrotekniska varor till specifika områden vid specifika tillfällen. Beslutet upphävdes av Länsstyrelsen, och fastslogs slutligen av kammarrätten.

Med anledning av detta så föreslår jag att Växjö kommun, liksom en del övriga kommuner beslutat, att ersätta fyrverkerier med ljusspel eller lasershow. Genom detta så besparas djuren lidande samt att det är bättre ur miljösynpunkt. Dessutom är det ett bra sätt att begränsa missbruk av pyroteknik.

Jag yrkar

Att Växjö kommunfullmäktige beslutar att ersätta fyrverkerier vid firanden med lasershow.

Växjö, 2017-11-24

Amanda Karlsson (V)