Insändare

Centrumskolan i centrum

13 lärare bort från Centrumskolan i Araby. Det får en läsa i tidningen. Bygger på en rapport från Ernst o Young, sägs det. Om den har nämndens ledamöter fått muntlig rapport i mars. Sedan händer ingenting förrän nu i november när Smp slår upp nyheten. Rapporten? Har inte nämndens ledamöter fått förrän nu. Eller? Kanske ordförandena, de tre i presidiet?
I denna kommun som ibland flyter av mjölk o honung ska 13 vuxna bort på en skola som behöver alla krafter!

Till Opinion, Smp

MOTSÄGELSEFULLT AV DE BLÅ-GRÖNA!

I tisdags (21/11) fanns hur mycket pengar som helst i Växjö kommun. Inga som helst problem att satsa på investeringar i skolor, förskolor, simhall och ett nytt kommunhus för över 700 milj kr. Sparmålet 25 milj kr på personal inom äldreomsorgen kvarstod dock.

Igår (27/11) kunde vi läsa ett reportage om Araby, ett särskilt utsatt område i Växjö. I Smp. Vi fick en redovisning i väldigt trista siffror. Inget nytt kanske men fakta som skär i varje medkännande människa. Polisen Admir Smailagic som känner området väl ger sin syn på vad han önskar för att få bukt med kriminalitet, narkotika, utanförskap: Politiska åtgärder för att satsa extra mycket för att komma åt ungdomar i riskzonen. Amailagic menar att det krävs stora insatser i skolan och sociala insatser i övrigt.

Polisens närvaro anser Amailagic högst väsentlig: Det räcker inte med vad som gjorts de gångna två åren eller att lägga till två år. Det är ett långsiktigt arbete. Målet är att Araby ska upplevas lika tryggt som andra bostadsområden i Växjö. Vänsterpartiet delar polisens bedömningar.

Så idag (28/11) läser vi i Smp att 13 anställda på Centrumskolan, som ligger i Araby, ska bort. Facket liksom kvarvarande lärare är oroliga. Färre ska göra mer och likafullt nå goda resultat och mål! I en skola som ligger i ett särskilt utsatt område i Sverige, ingen tvekan om det. Skolan ska vara kompensatorisk. Här finns mycken trångboddhet och fattigdom att kompensera.

Jag undrar: Har det varit för många anställda på Centrumskolan? Pernilla Tornéus (M) säger i Smp att varken elever eller personal ska påverkas negativt. Lite märkligt om 13 vuxna ska bort och det har inga konsekvenser.

Jag undrar: Är Centrumskolan tillräckligt prioriterad med satsningar med tanke på situationen, tryggheten, resultaten? Det går ju att omfördela kommunens resurser inom  budget. Vad kan vara mer angeläget än att ge barnen det stöd och den hjälp som de har behov av för att kunna ta sig genom grundskola och gymnasium, den bästa starten vi kan ge de unga för ett bra fortsatt liv.

För mig är det motsägelsefullt att ena dagen låta som det regnar manna över Växjö kommun, trots besparingar på omsorgspersonal, och så nästa dag dra in 13 tjänster på Centrumskolan av alla skolor. Jag tror inte jag är ensam om den uppfattningen.

Carin Högstedt, (V)